Lev mens du gør det

03/01-2013

Vores kufferterne var selvfølgelig ikke med flyet, forespurgt bagage reclaim fortalte de at kufferterne var med næste fly, men det kunne vi ikke vente på da vi havde reservation til sidste færge og desuden aftale med Bobby’s market om at levere købmands vare på båden senere på dagen, vi aftalte derfor at de skulle sende kufferterne til Road Town og vi ville så selv afhente dem her.

Vel ombord i vores charter båd (Southern Cross) vi vi luftet ud og leveret købmands vare, dog lidt sent. Vi havde sådan set opgivet at de kom men bedst som vi sad på restauranten og fik vores aftensmad, kune vi se han stod nede ved båden med alle varerne.

04/01-2013

Det meste af dagen er gået med afhentning af kuffert, de var ikke med første færge, så vi opgav og købte lidt sommertøj, det er ekstremt varmt i BVI iført vintertøj :-)

Tilbage ved båden fik vi lavet alt parpirarbejdet og fik diverse instruktioner, så det var kun at vente på næste færge og håbe på ar vores kufferter var med her. Kl. 1300 kom færgen og de var med, vild jubel, kl1430 var vi klar til afsejlning og vi sejlede til Norman,s island hvor vi ligger ved en moring i The Bright.

Her ligger vel 30 andre både og dem der opkræver morring free er snue nok, de venter til det er mørkt og så sejler de rundt og opkræver gebyr (30$), de ved godt at ingen sejler før det bliver lyst igen. Til gengæld er servicen i top, der kommer båd rundt med is til køleskabet og tager evnt. Affald med retur.

05/01-2013

Vi startede dagen med en lille halv times sejlads for motor til the indians som skulle være et at de bedste snorkle steder i BVI, det var da også pæne, næsten på højde med Rødehavets korelrev. Da vi lå for en at Park forvaltningens bøjer hvor der er 90 min. Limit hvis andre vil lægge til valgte vi at sejle tilbage til The Brights.

Vel fortøjeret og efter en god frokost tog vi dinghy’en (gummibåd) til the Caves som også er et flot snorkel sted, her var Inger-lise heldig at svømme sammen med en skildpadde.

06/01-2013

Idag er vi landet i Cane Garden Bay, en lille paradis, sandstrand palmer og div. Barer på stribe. Thomas og Rie støder til senere idag, de skal sejle med et par dage.

07/01-2013

Rie og Thomas kom med taxa ved 1900 tiden igår, taxachaufføren ville ikke slippe dem før jeg var der, så de måtte pænt vente.

Vi startede dagen med at sejle til Diamond Cay hvor vi tog boblebad i Bass Hole, klipperne her har en natur der gør at dønningerne bliver fyldt med luftbobler så det virker som naturen’s egen jacuzzi. Efter boblebadet snorkelede vi lidt ved klippe kanten, fik lidt frokost og sejlede videre til Withe Bay, igen en gang snorkeling hvorefter vi tog Dinghy’en indtil stranden.

Her gik vi en tur bare som undskyldning for at besøge den lokale bar, de serverede nemlig ”Paine killer” drinks og ”Man go’es mad” drinks, dem skulle vi jo smage :-).

Da vi kom tilbage til båden syntes vi pludseligt at den lå meget uroligt så vi skyndte os at sejle til den næste bugt (Great Habour), Her stormede Thomas og jeg rundt efter lidt proviant, da vi nærmest havde opgivet blev vi tiltalt på dansk af en mand der vidste hvor købmanden var, verden er lille.

08/01-2013

Vi forlod Great Haubor tidligt for at sejle til Monkey Point men pga.

den kraftige vind fik vi lidt søsyge om bord og da vil alligevel

snart skulle have vand m.m. På båden valgte vi at stoppe i

Garden Bay hvor vi var dagen før, her vidste vi der var roligt og

hvor vi kunne få proviant, diesel osv. Dagen blev brugt på by besøg, her så vi bla.

et Rom destilleri, vi drikker ikke rom mere fra idag :-). Thomas og jeg forsøgte os også på paddel board til stor morskab for de andre strand gæster, Rie og Inger-Lise brugte tiden på at svømme fra båden til stranden og tilbage. Til aften inviterede Thomas og Rie på restaurant besøg, flot gestus.

09/01-2013

Vi forlod Cane Garden tidligt for at forsøge at nå Monkey Point igen, også idag var der strid vind men vi fik kæmpet os frem og havde et par fine snorkelture der. Godt over middag sejlede vi til Beef island hvorfra Thomas og Rie skulle videre næste morgen.

10/01-2013

Til morgen sagde vi farvel til Thomas og Rie, vi tog straks bagefter afsted men fortrød hurtigt, så det blev til nok turens kortets sejltur, vi endte lige på den anden side af løbet hvor vi lå for ½ time siden, vi har valgt at tage en slapper dag ved Pusser’s point, har spist frokost på restauranten og flader ud resten af dagen.

11/01-2013

Idag ville vi have snorklet ved The Dogs, nærmere bestemt ved noget de kalder for ”The Chimney”

men pga. den megen blæst de sidste dage var der for store dønninger til vi ture snorkle der.

Sejlturen var ellers fin for første gang blæste det kun 8-10 m/s mod 13-18 m/s som vi har haft de sidste dage, alt held for det, for netop som vi skulle igennem revet der er adgangs vejen til Gorda Sound satte motoren ud, vi fik hurtigt hevet Genuaen ud og kunne netop lige holde den op gennem revet, vi forsøgte at starte motoren flere gange men den gik ujævnt og gik hurtigt i stå igen. Det lykkes os at fortøjer til en moring for sejl og straks efter gik den vilde jagt på at finde fejlen ved motoren, det viste sig at være enhver sejlers skræk, Diesel pest, vi kunne ikke selv rense slanger og filtre, istedet måtte vi ringe til charter firmaet, de sendte en mand med nye filtre og en dykker flaske som trykluft til at blæse slanger rene med. Efter en prøvetur for motor var alt som vanligt, resten af dagen gik med afslapning og havbade. En sjov detalje var en Canadier som var strandet her for 20 år siden, nu ernærede hun sig ved at sejle rundt mellem båden for svej og sælge smykker, Inger-Lise skulle selvfølgelig have et par øreringe.

12/01-2013

Nu imponerede vi andre på ankerpladsen ved at gå til mooring for sejl, så selvfølgelig skulle vi også gå derfra for sejl, det gik fint men det slog mig hvor rorsvag båden er i forhold til vores egen, igen måtte vi styre lige så meget med sejlene som med roret, båden skal være i trim hele tiden ellers løber den af med os, selv ved let vind.

Vi havde en fin sejlads til Gourda Yacht Haubor, var lige ved at banke en catemaran som over hovedet ikke vidste noget om sejl. Ved indsejlingen til havnen kaldte vi havnekontoret som anviste os plads og tog imod på den anviste plads, godt det samme for vi skulle bakke ind.

Herligt at være i havn, båden ligger helt stille for første gang siden vi overtog den og der er fri brusebad med masser af varmt vand, ingen tanke på vand beholdning m.m., Herligt.

Planen er at blive her et par dage, vi vil tage en taxa til the Bath og vandre ad stien til Devils Bay, Mandag vil vi så sejle dertil og snorkle lidt.

13/01-2013

Om tidligere fortalt tog vi en taxa til The Baths og vandrede ad stien rundt om pynten, en begivenheds rig tur med kravlene gennem huler og vade i vand til livet, efter vandre turen fik vi sen frokost på den lokale restaurant med mageløs udsigt.

Resten af dagen blev brugt på indkøb og båd kigger ri.

14/01-2013

De sidste dages megen blæst hævner sig stadig, der er en kraftig dønning

fra Nord som forhindrede os i at snorkle på The Dogs og tog

Fornøjelsen af snorkel turen ved The Bath som vi ellers havde

glædet os meget til, da vi ankom til mooringen ud for The Bath

var der rødt flag hvilket betyder at mooring og adgang til området frarådes.

Der var dog helt fyldt på pladsen og mange havde svømmet ind så vi tog også

chancen, vi havde jo luret bølgerne af dagen før og godt det samme, vi kom surfende ind på en bølge men nogle amerikanere som tog en anden rute blev kastet rundt mellem klipperne, heldigvis uden at komme til skade.

Snorkeling ved The Bath blev kort, vandet var grumset pga. alt det sand dønningerne kastede op, så vi drog hurtigt videre til Cooper Island, et lille paradis på jord, er er skønt, god strand, fin snorkeling og Sundowner drinks af en rimelig størrelse :-)

15/01-2013

Vi forlod Copper Island for at dykke på et vrag ud for Salt Island, spænende snorkeling, vi så skildpadde, kæmpe hummer, Baracuda og selvfølgelig selve varget. Inger-Lise var vildt skræmt over Baracudaen, Jan og Eva havde fortalt hende at den gik efter hendes smykker, så hun rørte dårligt vandet hele vejen tilbage til båden.

Efter 2 dyk på vraget tog vi til en ankrebugt nær ved ag stressede af resten af dagen :-)

16/01-2013

Ringen er sluttet, vi er tilbage i samme bugt som vi ankrede i den første sejlerdag i vores ferie, d.v.s. Næsten da, vi ligger i en lille vig 500m fra vor første ankerplads, denne vig er der næsten komplet læ for vinden og de mest fantastiske snorkel steder lige ved siden af båden, vi har svømmet med skildpadde, set haj lige under os mens vi svømmede og som sædvanlig Inger-Lise’s skræk, en mega stor Baracuda.

Fra denne ankerplads er der også kun ca. 500m til The Caves som fik et ekstra besøg.

17/01-2013

Vi er tilbage i Road town, vi har besluttet at afkorte sejladsen med en dag så vi kan besøge St. Thomas. Vi må ikke selv sejle til st. Thomas pga. de Amerikanske immigrations regler. På vejen tilbage til Road Town tog vi en ekstra snorkel tur ved The Indians og fik frokost på en ankerplads lige overfor Road Town.

18/01-2013

Båden er afleveret og vi har taget færgen til st. Thomas, været en tur rundt i byen, masser af juveler butikker og gader med danske navne, lidt sjovt. I morgen går turen til New York inden vi er hjemme igen

20/01-2013

Sidder i Gaten og venter på flyet til Amsterdam, vi har nået meget i NY, vi havde hyret en lokal guide til at følge os rundt og vise New York’s seværdigheder og hemligheder, alle pengene værd og kan absolut anbefales andre, guiden kan hyres på www.phototrektours.com .

Alle billeder som Marc har taget kan ses her Bak Picture

22/01-2013

Hjemme igen efter en lang rejse, hold kæft hvor er her koldt.

Alle havde advaret os mod JFK Airport og da vi spurgte i Lufthavnen fik vi også at vide at vi skulle være ved check in min. 2 timer før, helst 3 timer,det tog vi alvorligt og tog fra hotellet i god tid, vi skulle flyve 1745 og tog fra Hotellet på Manhattan 1330, 1430 stod vi klar ved gate :-( det skal dog siges ar det var Søndag og Mandagen var helligdag i USA, så vi vil anbefale andre at være i lufthavnen 3 timer før, just in case.

Turen mod Amsterdam havde så god medvind at vi indhentede 1 time, så vi havde 6,5 times kedsomhed i Amsterdam, vi forsøgte at leje et motel værelse men alt var optaget, lyder måske lidt over kill, men vi brugte de samme penge på kaffe, sandwich og kage som værelset kostede.

Da vi endelig sad i flyet til Aalborg kunne det ikke starte, øv det gav lige en time ekstra. Heldigvis var der ingen problemer med kufferter denne gang.