Lev mens du gør det

29/06-2013

Så er året’s sommertogt startet, d.v.s. At vi er ikke kommet længere end til Egense, til morgen regnede det og nu blæser det 17ms så vi skal ingen steder.

Det ser ud til at vi kan nå til Sæby imorgen når blæsten har lagt sig lidt, vi får se, men ellers er det planen at gå til Vraangoe, måske med et stopover på Læsø.

01/07-2013

Vi lagede ud i hård vind på vej mod Sæby, det gik over stok og sten, vi loggede 7,3 knob for rebede sejl men efterhånden som Sæby nærmede sig drejede vindden og den aftog så den sidste time var for motor, I Sæby spiste vi på Frank’s, Nordjysk Tapa’s, en oplevelse og langt bedre en deres fiskebuffet.

Der er nu altid en vis stemning i Sæby, der var Musikstævne på havnen og som vanligt var der trompet solo kl 2100 samtidig med flaget blev taget ned.

Her til  morgen lagde vi ud med Jerngenua (motor) men efter et par timer blæste det lidt op og vi satte skærings genakkeren, te par timer med den ióg vinden havde drejet så meget at vi måtte på spiler istedet, igen et par timer og  så måtte geneua igang for at slutte turen igen for motor, en tud hvor alle sejl var i brug, lige nu ligger vi i Vaangoe, har betalt 200 kr. I havne penge og så regner det, til den pris burde de have styr på vejret også. Bortset fra det er her nu dejligt vores egen lille oase som første stop i Sverige men Åstol er nu heller ikke at foragte.

I morgen dagen er det meningen at vi vil til Gøteborg og bruge dagen der.

02/07-2013

Lille Bomma Gøteborg, har har vi opdaget et nyt påfund af svenskerne, ikke nok med deres gæstehavn princip men i gæstehavnene har de nu indført et reserverings princip, mange pladser er reseveret til Doksite.com og kan kun benyttes hvis man har reseveret via deres website og det skal gøres 24 timer før, surt men vi fandt nu en plads alligevel og brugte dagen på lidt shopping i staden.

03/07-2013

Så går turen mod Væneren, vi starte lidt over 0900 og brygte det meste ad dagen på motorsejlads op ad Gøta elven, efter den første sluse overnattede vi i lille edet.

04/07-2013

Atter en gang Motor sejlads vi ventede en times tid ved Trollhatta sluserne og stoppede et par timer lige efter sluserne for at se os lidt omkring, turen forestatte til Vænersborg hvor vi overnattede og tog en ekstra dag i havn, det blæste fælt fra Nord og det gad vi ikke ligge os ud med.

06/07-2013

Vi er ankommet til vores første naturhavn men den faldt hurtigt igen, dønningerne fra passerende både ude på Væneren stod ind i havnen og vi fik en lille vippetur hver gang, istedet fandt vi vores helt egen naturhavn, folk gloede godt nok da vi gik ind, man har hvis ikke set en sejlbåd herinde før, men vi sejlede fint ind mellem alle skærene og havde den flottes ankerplads med udsigt til ørne rede og en smuk solnedgang.

07/07-2013

Ny Naturhavn, denne gang en anbefalet i bogen vi har lånt af Cap Maj, fin plads og da det blæste igen fra Nord den næste dag, tog vi et døgn mere her.

Vi ville gå en tur rundt i indlandet men pludselig ville vores påhængsmotor på futte ikke mere.

Jeg baskede en del med det men først da jeg skifte brændstof ud ville den igen, mærkeligt.

Turen ind i landet gav indtryk af hvor hårdt bønderne her må have slidt for føden i fordums tider.

09/07-2013

Åmål, igen døj med svenskerens gæstehavn princip og Doksite.com, vi fik en plads uden på en anden båd hvilket de var stærkt utilfredse med, heldigvis afgik der en båd nogle timer senere og vi fik deres plads helt oppe ved å udløbet så der kunne ikke være nogen uden på os :-)

Der var Blues festival i byen hvilket vi hørte en del til, men ganske fredeligt og fornøjeligt.

10/07-2013

Vinden lage sig lidt (troede vi) ud på eftermiddagen, så vi stak ud med kurs mod en bro ved en naturhavn små 3sm syd for Åmål, da vi ankom blæste det 12 ms og broen var som så optaget men de andre både ved broen skaffe os en plads på et hjørne og hjalp os ind, venligt men også nødvendigt, vi var aldrig kommen så pænt til kaj i det vjer og med den plads hvis vi ikke var blevet hjulpet lidt. Resten af dagen blev brugt på vandring rundt på øen (Svegön)

11/07-2013

Vi forlader broen ved Svegön for at tage en ankerplads lidt mod syd, undervejs passere vi en meget tæt rød/grøn port hvor der iflg. Søkortet skulle være 1,9m vand men vi sejler henover 3,8m vand og på den ankerplads vi har udset os skulle der være 2 m vand men vi anker op på 4,5 m vand, anker pladsen er perfekt ved første øjekast men senere erfare vi at småbåde bruger den som genvej så vi sejler ud med futte for at se om en anden plads er ledig, det er den og vi letter anker, på vejen derover ca. 300m undre vi os over at plotteren viser det hele lidt forskudt vi sejler sådan set på land, vores tablet med såkort viser det samme, men vi sejler på 4 m vand og på kanten af 2 m kurven som vi kan bedømme, på vores kort er der ingen hindring vis på b´vej til anker pladsen så vi tager det roligt, pludselig siger inger-lise at nu er der kun 1,7m vand og straks efter rammer vi et skær/sten som ikke er at se på noget kort, båden hopper et par gange hen over stenen jeg styre hårdt mod bagbor og vi er straks på 4 m vand igen, lidt forvirret kigger vi os omkring tilsyneladende er der intet sket og plotteren viser os stadig inder på 2m vand. Vi forsøger med største forsigtighed at komme ind til ankerpladsen men opgiver da vi mener at kunne se sten overalt på ekkolodet, vores ekkolod kan se lidt fremad, ca. 4 gange dybden.

Resultatet er at vi sejler tilbage til den gamle ankerplads, så må vi acceptere at der kommer en lille båd forbi engang imellem. Vel ankeret op igen bliver båden nøje gennemgået men vi finder ingen tegn på skader, for en sikkerheds skyld informere vi Pantanius om skaden hvis der nu viser sig noget når båden kommer op ad vandet til efteråret.

For at få nerverne lidt i ro igen tagen vi futte ind til en klippe deler en flaske vin mens vi ser på solnedgangen, det er lise for sjælen :-) link til kort over skæret

12/07-2013

Vi hiver ankeret men den plan at forsåge en ankerplads 4 sm længere sydpå og falder den ikke i smag går vi til Ekenäs på den anden siden af søen. Vi følger et velafmærket farled ned til ankerpladsen men plotteren har en misvisning på 20-30 meter, det er vi ikke tryg ved for den nye ankerplads er der på kortet flere skær vi skal kante os imellem og da vi er så langt fremme at vi kan så anker pladsen syntes vi den er vel åben for norden vinden så vi sætter kurs mod Ekenäs, turen forløber fint, der er intet at bemærke på båden den sejler som den plejer og da vi kommer til et nyt afmærket farled passer plotteren perfekt igen, så det søkort der omfatter naturresevatet s for Åmål må åbenbart have en datum forskydning, det er der intet nævnt om i vores søkort, jeg har tjekket nøje efter.

Vel fremme i Ekenäs bliver vi taget imod at et par svenske både, det bliver til en masse løgn over rælingen og sidst på aften må det skylles ned med lidt whisky.

13/07-2012

Vi bliver i Ekenäs idag vi har været på vandretur og det er blevet forsent til at tage nye steder hen, havnen var stort set tømt kl 0930 her til morgen og nu kl. 20 er der stadig mange ledige pladser modsat igår hvor havnen var fyldt til bristepunktet.

Planen for imorgen er Spiken et par dage og så begynder vi hjemfarten

14/07-2013

Selvom vejr udsigten lovede 6ms halvvind fik vi 12 ms lige i røven, lidt af en prøvelse i ferskvand, bølgerne bliver nemt meget stejle men autopiloten klarede det nu fint.

På vejen passerede vi Laeckö, det så vældig idylisk ud så vi besluttede at gå ind i Kungshavnen selv om vore kort kun viste en dybde på 1,8m, det gik nu meget fint der var masser af vand og vi fik en rigtig idyllisk plads med udsigt til slottet. Dagen gik med slot besøg og en lille vandretur rundt i området.

15/07-2013

Der var ikke langt til Spiken, vel omkring 4 sm så det gik hurtigt, vel fremme fandt vi en plads, tilfældigvis lige ved siden af den samme båd som vi lå med i Ekenäs. De hilste os velkommen og en lille snak over søgelænderet. I Spiken gik vi rundt mellem alle fiske boderne og købte lidt ind til frokost men bestemte os for at spise på den lokale restaurant til aften, de serverede nemlig stegte aborre med syltede rødbeder, det smagte himmelsk. Tilbage i både sad vores naboer og ventede utålmodigt på os, de ville byde på en kop kaffe m.m. Vi endte nu i vores båd og snakken gik om hid og dit til langt ud på aften.

16/07-2013

Vi følger en meget snørklet rute ud til søen igen, vores mål er Vænersborg, vind og vjer skulle passe men som vanligt bliver det ikke sådan, vi får en tur for motor, overvejer en kort stund en alternativ havn men omvejen bliver for stor. Vel fremme besøger vi den samme China restaurant som vi fandt på vejen op, 3 retter til 129 Skr., det er vel tilberedt, gode råvare og autentisk Kinesisk, en must for andre der kommer på disse kanter.

I havnen ligger der også en anden dansk båd (vi har ikke set andre danske både siden sidst vi var her) de spørgere til vores færd og ender med at låne vores kort, så må vi håbe at de sender dem retur når de når DK igen, ellers må vi pusse Hans på dem :-)

17/07-2013

Vi er påbegyndt vores tur tilbage ad Gøta kanalen, starter med en radio kommunikation med en af de største både der kan sejle på kanalen, vi aftaler med at mødes lige ved broen her er der bedst plads til begge både og samtidig genere vi trafikken mindst. Vel gennem Sluserne ved Tollhattan passere vi en Irsk båd, tydeligvis med langturs sejlere, vi råber dem an og forklare at den næste havn er gratis, det vil de benytte sig af. I havnen ved Lille Edet møder vi dem igen, vi får en længere snak om sejlads i norden og om hvor man skaffer diverse nødvendigheder.

18/07-2013

Turen ned ad Gøta elven forsætter men vi er vel foran tidsplanen så vi beslutter at gå ind i Kungs Elven havn, der er godt nok lavt og snævert på vej ind, men vi kan se en anden sejlbåd der så vi må også kunne komme igennem, vel fremme ved havnen ser vi at der er vores ”irske” venner, straks vi har fortøjeret byder de os på en godnat drink hos dem når den tid kommer. Vi bruger dagen på at se slottet og selve byen, byen er nu det mest spændende ved denne destination, alle slots ruiner ligner efterhånden hinanden.

Til aften går vi over til vores ”irske” venner, irsk er nu så meget sagt, de er tyskere men bosat i Ireland. Deres historie er nu interessant, de er begge proff sejlere han som kaptain og hun som telegrafist på større handelsskibe. På en tidspunkt beslutter de sig for at starte en sejleskole og lever af det i 8år, de sejler deres tidligere båd til Carabien om vinteren og sommeren bliver brugt i EU. Efter 8 år på denne måde kommer de i træde med skattevæsnet og må sælge alt. De flytter til Irland køber en OE32 som de nu sejler rundt i 3 mdr. Hver sommer.

19/07-2013

Inger-Lise gider ikke Gøteborg (Hun har åbenbart glemt at hun ikke har købt tøj denne sommer) så vi sejler direkte til Vangø, vi køber ind til frokost på havnen og har lige besluttet os for en lille morfar da det banker hårdt på båden, Inger-Lise fare op og hvem står der, det gør Hanne og Ulrik fra Lady Bird, båden der ligge lige over for os i Aalborg, vi får kaffe og Ulrik invitere på aftensmad. Resten af dagen bruges på at set om noget er foranderet på øen siden sidst og vi slutter af med en hyggelig aften hos Hanne og Ulrik.

20/07-2013

Lady Bird er allerede langt ude på havet da vi står op men vi kommer også afsted, vi har planer om at gå til VesterØ på Læsø, en beslutning vi bliver gladere for som turen skrider frem, vi kan se at alle de andre både har kurs mod enten Anholt elle Østerby og da vi runder Norde rønne er der kun et par både der sætter samme kurs som os.

Inde i selve havnen bliver vi dog slemt skuffet, den er prop fuld mere end vi bryder os om så efter at have kigget mulige pladser ud går vi ud af havnen igen og sætter kurs mod fast landet, vi ringer til havne fogeden i Sæby og spørger til situationen der, svaret er lidt veg og belært af tidligere års erfaring tror vi ikke helt på løftet om der er plads så vi sætter kursen mod Aså istedet, vi er fremme kl 2000, får lidt let at spise og flader ellers ud.

21/07-2013

Skipper cykler efter rundstykker, da de er vel fortæret sejler vi til vejdybet, her er alt det vi har drømt om på hele turen, godt vejr, rugbrød i brødskabet og ikke mindst badevands temperatur over 19 c’, deter er vores limit for at gå i vandet.

Vi bader og skipper dykker ned for at kontrollere kølen efter sammenstødet med stenen i sverige, der ser nu ikke ud til at være sket nogen nævneværdig skade, lidt gelcoat er skrapt af 2 steder men ellers ser alt fint ud, her er bare dejligt og vi bestemmer os straks for at dette må blive til en ekstra dag for anker.

22/07-2013

Øv der er blæst op fra Nord, den eneste vindretning der ikke er god i Vejdybet, vandet er ellers blevet mere klart af det men vi gider ikke og ligge uroligt for svej så vi letter anker og sejler til Aalborg.  Inger-Lise bliver sat af ved Honnørkajer så hun kan hente vores bil mens skipper sejler gennem broerne, det får hun nu rigelig med tid til for jernbanebroen åbner først ¾ time efter vejbroen, dvs- at det har taget 5 kvater at sejle den sømil .

Vel fremme i AS står skraptanjen derfor klar til at tage imod der Evanna endelig ligger til igen i AS

Rute og foto kort